RSS Feed

Penggunaan mekanisasi di ladang sawit menjimatkan kos pengeluaran dan meningkatkan produktiviti sawit

Posted by Flora Sawita

DALAM konteks penggunaan tenaga buruh, secara khususnya boleh diperincikan kepada beberapa sektor seperti perkilangan, pembuatan dan perindustrian. Di Malaysia, penggunaan tenaga buruh masih lagi berintensifkan dan ‘dibayangi’ kebergantungan kepada tenaga buruh separuh mahir dan tidak mahir asing. Jadi tidak hairanlah, pada tahun 2009 sahaja, jumlah pekerja asing di sektor perladangan dan komoditi khususnya kelapa sawit mencatatkan bilangan 502,229 orang dan daripada jumlah itu 372, 000 atau 74.12 peratus adalah pekerja asing. Malah lebih daripada 90 peratus pekerja asing itu bekerja sebagai penuai buah tandan segar. 

Oleh itu, dalam konteks mentransformasi industri sawit negara ke arah lebih produktif dan kompetitif, kerajaan telah mengenalpasti penggunaan mekanisasi dalam aktiviti di ladang sebagai satu Projek Permulaan (EEP) Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) yang digariskan di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP). 

Penggunaan mekanisasi ini adalah salah satu rancangan di bawah Projek Permulaan (EPP) dalam meningkatkan produktiviti pekerja ladang, iaitu EPP ke-3 daripada lapan EPP Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) bagi minyak sawit. Rasional daripada mekanisasi yang dilaksanakan memberikan implikasi positif pada jangka masa panjang khasnya dalam mencapai Petunjuk Keberhasilan Utama (KPI), Kementerian Sumber Manusia dalam ETP yang mensasarkan mengurangkan bilangan pekerja asing kepada 110,000 menjelang tahun 2020. 

Namun sebenarnya, yang menjadi okjebtif serta keutamaan pihak MPOB dan Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi dalam program mekanisasi kejenteraan seharusnya dipuji kerana MPOB telah mengorak langkah membangunkan jentera untuk kegunaan ladang dan diguna pakai syarikat perladangan sawit. Pusat Penjeteraan Ladang yang ditubuhkan bagi menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) jelas telah mengubah ‘skrip’ industri sawit negara kerana hampir 30 jentera berteknologi tinggi dan mampu milik berjaya dihasilkan seperti Galah Penuaian Aluminium, Pemungut Tandan Buah Sawit, Treler Motosikal dan terbaru Cantas atau lebih tepat lagi Penuai Buah Sawit Bermotor. 

Tidak dapat dinafikan, hasil inovasi MPOB iaitu penggunaan Penuai Buah Sawit Bermotor (Cantas) telah terbukti mampu meningkatkan produktiviti sawit. 
Mengikut kajian yang telah dijalankan, alat penuai cantas berupaya meningkatkan tuaian buah tandan segar sebanyak 2.8 tan bagi setiap pekerja sehari berbanding 1.5 tan dengan menggunakan alat penuaian konvensional. Ini secara puratanya, bilangan tandan yang dapat dituai sejam berjumlah 75 tandan berbanding 50 tandan yang mampu dituai melalui kaedah konvensional sedia ada. Dalam kaedah ini, secara tidak langsung pendapatan pekebun kecil dan peladang mampu ditingkatkan sekali ganda dalam tempoh sebulan dan meningkatkan produktiviti sawit. 

Kesannya kepada industri sawit negara khususnya untuk pasaran eksport dapat ditingkatkan dan sekaligus sasaran untuk mencapai pendapatan lebih RM128 bilion dalam indsutri sawit menjelang 2020 dapat dicapai. Selain itu, kaedah pemotongan pelepah sawit juga lebih mudah menggunakan alat ini kerana ianya lebih ringan, mudah dikendalikan serta menjimatkan masa dan tenaga. Meskipun penggunaan Cantas belum dipraktikan secara meluas, MPOB giat mempromosikan alat ini melalui Skim Diskaun Cantas (SKIDIC) bagi memudahkan peladang memiliki alat ini dengan harga lebih rendah di pasaran. 

Pemenang Kategori B 
MUHAMAD HAIQAL BIN HASSAN (960619-10-5585) 
SMK SUNGAI BESAR, 45300 SUNGAI BESAR, SELANGOR
 

Traktor mini, itulah era permulaan perkembangan industri sawit di negara kita. Kemajuan dalam masa setengah abad amat membanggakan terutamanya dalam merealisasikan impian Malaysia sebagai negara maju dalam aspek pembangunan ekonomi melalui bidang perladangan. Penubuhan Institusi Penyelidikan Kelapa Sawit (PORIM) adalah langkah produktif dalam membangunkan Malaysia pada awalnya. 1 Mei 2000, tarikh keramat yang menjana kepada pembangunan penanaman kelapa sawit di Malaysia apabila tertubuhnya Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB). Lebih manis lagi, idea MPOB untuk mewujudkan Pusat Penjeteraan Ladng yang dikhususkan bagi melakasanakan penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam bidang mekanisasi perladangan sekali gus mempertingkatkan penggunaan jentera di ladang sawit. 

Kini, jentera-jentera perladangan yang dihasilkan oleh Pusat Penjenteraan Ladang MPOB mencecah angka tiga puluh seperti mana yang diucapkan oleh Tan Sri Bernard Dompok semasa merasmikan Seminar Kebangsaan Mekanisasi Ladang (Palm Mech) 2010. Antara mekanisasi kejenteraan yang berjaya dibangunkan oleh MPOB ialah Galah Penuai Aluminium, Pemungut Tandan Buah Sawit dan lain-lain lagi. Penggunaan mekanisasi kejenteraan ini memberi banyak manfaat. 

Menerusi petunjuk keberhasilan utama (KPI) negara, penggunaan mekanisasi di ladang sawit di Malaysia dapat menyelesaikan masalah kekurangan tenaga buruh berikutan masalah pengangguran yang tiada noktahnya. Penggunaan mekanisasi di ladang sawit dapat menggantikan tenaga manusia dalam meningkatkan pertumbuhan ekonomi. Selain itu, negara juga dapat memperbaiki imbangan pembayaran apabila tidak mengimport jentera perladangan daripada negara luar. Hal ini, kerana, MPOB telah berjaya mencipta jentera perladangan yang dapat diaplikasikan oleh pelbagai pihak sekaligus dapat menjimatkan kos pengeluaran untuk membeli jentera dari luar negara. 

Negara juga dapat meningkatkan produktiviti sawit apabila menggunakan jentera perladangan. Hal ini dapat dibuktikan melalui alat penuai mekanisasi (Cantas) dimana berupaya meningkatkan tuaian buah tandan segar sebanyak 2.8 tan bagi setiap pekerja sehari berbanding 1.5 tan menggunakan alat konvensional. 

0 comments:

Posting Komentar

Label

2011 News Africa AGRIBISNIS Agriculture Business Agriculture Land APINDO Argentina Australia Bangladesh benih bermutu benih kakao benih kelapa benih palsu benih sawit benih sawit unggul Berita Berita Detikcom Berita Info Jambi Berita Kompas Berita Padang Ekspres Berita Riau Pos Berita riau terkini Berita Riau Today Berita Tempo bibit sawit unggul Biodiesel biofuel biogas budidaya sawit Bursa Malaysia Cattle and Livestock China Cocoa Company Profile Corn corporation Cotton CPO Tender Summary Crude Palm Oil (CPO) and Palm Kernel Oil (PKO) Dairy Dairy Products Edible Oil Euorope European Union (EU) FDA and USDA Fertilizer Flood Food Inflation Food Security Fruit Futures Futures Cocoa and Coffee Futures Edible Oil Futures Soybeans Futures Wheat Grain HUKUM India Indonesia Info Sawit Investasi Invitation Jarak pagar Kakao Kapas Karet Kebun Sawit BUMN Kebun Sawit Swasta Kelapa sawit Kopi Law Lowongan Kerja Malaysia Meat MPOB News Nilam Oil Palm Oil Palm - Elaeis guineensis Pakistan palm oil Palm Oil News Panduan Pabrik Kelapa Sawit pembelian benih sawit Penawaran menarik PENGUPAHAN perburuhan PERDA pertanian Pesticide and Herbicide Poultry REGULASI Rice RSPO SAWIT Serba-serbi South America soybean Tebu Technical Comment (CBOT Soyoil) Technical Comment (DJI) Technical Comment (FCPO) Technical Comment (FKLI) Technical Comment (KLSE) Technical Comment (NYMEX Crude) Technical Comment (SSE) Technical Comment (USD/MYR) Teknik Kimia Thailand Trader's Event Trader's highlight Ukraine umum USA Usaha benih varietas unggul Vietnam Wheat