RSS Feed

Kehebatan kelapa sawit Malaysia - Vitamin E minyak sawit bantu melawan serangan barah

Posted by Flora Sawita

KEKURANGAN vitamin E dikenal pasti telah menjadi penyumbang utama kepada peningkatan penyakit degeneratif di kalangan manusia. 

Fakta ini bukanlah sesuatu yang memeranjatkan kepada sesiapa yang memahami fungsi vitamin E. Fungsi utama vitamin E ialah sebagai antioksida. Tanpa vitamin E, sel-sel membran, tapak enzim yang aktif dan DNA yang terdapat dalam badan manusia akan kurang dilindungi daripada kemusnahan akibat radikal bebas. 

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, para penyelidik telah membuktikan bahawa subfamili vitamin E yang baru ditemui iaitu tocotrienol mampu memberikan perlindungan yang jauh lebih berkesan dalam menentang serangan penyakit berbahaya seperti jantung, barah payu dara dan kesan penuaan. 

Vitamin E sebenarnya mengandungi dua famili vitamer iaitu tocopherol dan tocotrienol, yang mana setiap satu daripadanya mengandungi empat fitonutrien semula jadi iaitu alpha, beta, gamma dan delta. Yang menariknya ialah kesemua fitonutrien semula jadi ini diekstrak dalam bentuk semula jadi daripada minyak kelapa sawit. Walaupun tocotrienol telah berada dalam rantaian makanan manusia selama lima ribu tahun, namun kesan baik sebatian tersebut kepada kita tidak pernah diketahui sehinggalah beberapa saintis dari AS berjaya menemuinya dalam penyelidikan mereka baru-baru ini. 

Seorang saintis terkemuka AS, Profesor Paul Sylvester dari Universiti Louisiana yang banyak membuat penyelidikan mengenai khasiat minyak sawit berpendapat, tocotrienol yang terdapat dalam minyak sawit mampu menghindari serangan barah payudara. 

Penyelidikan beliau terhadap tocotrienol dalam minyak sawit telah mendapat kerjasama penuh Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (PORIM). Menurut Sylvester, vitamin E telah dikenali sebagai zat makanan penting sejak 1922 tetapi ramai pakar perubatan dan saintis yang masih belum pernah mendengar tentang tocotrienol. 

Dalam penyelidikannya, Paul mendapati, minyak sawit merupakan satu-satunya sumber semula jadi yang kaya dengan tocotrienol. Beliau berkata, sebatian ini tidak terdapat pada minyak sayuran seperti kacang soya, canola, jagung, bunga matahari, biji kapas dan safflower yang sering digunakan oleh pengguna di seluruh dunia dalam masakan. 

Katanya, vitamin E yang terdapat pada minyak sayuran tersebut hanya mengandungi tocopherol tetapi tidak mengandungi tocotrienol sama sekali. Daripada jumlah keseluruhan vitamin E yang terdapat pada buah kelapa sawit, ia dikenal pasti mengandungi 70 peratus tocotrienol dan 30 peratus tocopherol. Sumber lain yang dipercayai turut mengandungi tocotrienol ialah bahagian bran dan germa bijirin seperti barli dan beras. 

Sementara itu, rakan Paul, Profesor Andre Theriaolt dari Universiti Hawaii berkata, kewujudan tocotrienol semakin disedari akhir-akhir ini kerana terdapat banyak bukti yang menunjukkan kepentingan sebastian itu sebagai antioksida dalam badan manusia. 

Menurut Theriaolt, sebagai antioksida yang mempunyai kemampuan 40 hingga 60 kali lebih baik berbanding alfa-tokoferol, tokotrienol boleh menghapuskan radikal bebas yang terhasil akibat pendedahan sel-sel kulit kepada sinaran matahari dan bahan-bahan cemar dalam persekitaran kita, serta radikal bebas yang terhasil melalui metabolisme biasa dalam badan manusia. 

Katanya, jika dibiarkan, radikal bebas ini boleh menyerang lemak di membran sel, merosakkan enzim selular serta merosakkan bahan genetik DNA dalam badan manusia. 

Menurut beliau, vitamin E menghindarkan manusia daripada kolesterol jahat seperti lipoprotein berdensiti rendah (ldl) daripada dioksidakan oleh bahan radikal bebas yang terdapat pada dinding-dinding pembuluh darah manusia. 

Katanya, ia juga boleh menghindarkan pembentukan darah beku di arteri, menghalang pertumbuhan sel-sel barah, melindungi kulit serta melambatkan proses penuaan dan meningkatkan sistem imunisasi badan. 

Dalam bidang kajian barah pathogenesis, misalnya, penyelidik dari Universiti Western Ontario di Kanada dan Institut Penyelidikan Minyak Kelapa Sawit Malaysia (PORIM) telah membuktikan bahawa tocotrienol yang terdapat pada minyak sawit menghalang pertumbuhan sel-sel tumor dalam badan tikus-tikus makmal yang telah dijangkitkan dengan barah payu dara secara kimia. 

Pasukan penyelidik tersebut juga berjaya menunjukkan bahawa tocotrienol minyak sawit turut mampu menghalang pertumbuhan sel-sel barah manusia dalam makmal. Lebih menarik lagi ialah fungsinya didapati sama berkesan dengan Tamaxifen (sejenis dadah yang biasa digunakan untuk rawatan barah payudara) apabila digunakan secara tunggal dan menjadi beberapa kali ganda lebih berkesan jika digunakan bersama Tamaxifen. 

Di AS, tahap pemakanan yang disyorkan melalui The Recommended Dietary Allowance (RDA) bagi vitamin E adalah sebanyak 30mg iaitu bersamaan dengan dua sudu (30g) daripada minyak sawit yang diperkaya dengan tocotrienol. Walaupun 30mg adalah mencukupi untuk mencegah penyakit kekurangan zat di kalangan orang sihat, RDA tidak mengambil kira faktor persekitaran yang mampu meningkatkan keperluan harian bagi vitamin E akibat perbezaan gaya hidup, penyakit mahupun pendedahan terhadap bahan-bahan cemar. 

Kini terdapat banyak produk penjagaan kesihatan, kulit dan rambut yang mengandungi vitamin E di pasaran. 

Bagaimanapun, kebanyakan produk ini mengandungi bentuk vitamin E yang tidak sesuai. Bentuk vitamin E yang digunakan akan menentukan sama ada anda mendapat faedah sepenuhnya atau tidak mendapat sebahagian besar daripada faedahnya. 

Namun begitu, sekiranya anda berminat mendapatkan vitamin E yang bermutu yang turut mengandungi campuran tocotrienol, anda boleh mendapatkan Tocovid SupraBio di mana-mana farmasi berdekatan.

0 comments:

Posting Komentar

Label

2011 News Africa AGRIBISNIS Agriculture Business Agriculture Land APINDO Argentina Australia Bangladesh benih bermutu benih kakao benih kelapa benih palsu benih sawit benih sawit unggul Berita Berita Detikcom Berita Info Jambi Berita Kompas Berita Padang Ekspres Berita Riau Pos Berita riau terkini Berita Riau Today Berita Tempo bibit sawit unggul Biodiesel biofuel biogas budidaya sawit Bursa Malaysia Cattle and Livestock China Cocoa Company Profile Corn corporation Cotton CPO Tender Summary Crude Palm Oil (CPO) and Palm Kernel Oil (PKO) Dairy Dairy Products Edible Oil Euorope European Union (EU) FDA and USDA Fertilizer Flood Food Inflation Food Security Fruit Futures Futures Cocoa and Coffee Futures Edible Oil Futures Soybeans Futures Wheat Grain HUKUM India Indonesia Info Sawit Investasi Invitation Jarak pagar Kakao Kapas Karet Kebun Sawit BUMN Kebun Sawit Swasta Kelapa sawit Kopi Law Lowongan Kerja Malaysia Meat MPOB News Nilam Oil Palm Oil Palm - Elaeis guineensis Pakistan palm oil Palm Oil News Panduan Pabrik Kelapa Sawit pembelian benih sawit Penawaran menarik PENGUPAHAN perburuhan PERDA pertanian Pesticide and Herbicide Poultry REGULASI Rice RSPO SAWIT Serba-serbi South America soybean Tebu Technical Comment (CBOT Soyoil) Technical Comment (DJI) Technical Comment (FCPO) Technical Comment (FKLI) Technical Comment (KLSE) Technical Comment (NYMEX Crude) Technical Comment (SSE) Technical Comment (USD/MYR) Teknik Kimia Thailand Trader's Event Trader's highlight Ukraine umum USA Usaha benih varietas unggul Vietnam Wheat